Allmänna Villkor Villa Spa Sweden AB

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@villaspa.se.

1. Om Villa Spa Sweden AB

Företaget har sitt säte i Sölvesborg. Företagets postadress är Markgatan 21, 29432 Sölvesborg.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@villaspa.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

2. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@villaspa.se.

3. Leverans

Våra normala leveranstider är 2-4 arbetsdagar. Varor som är rest-noterade levereras normalt inom 6-9 arbetsdagar.

Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@villaspa.se.

3.1 Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr inkl moms.

3.2 Felaktig leveransadress

Om du har angett felaktig leveransadress och upptäcker det först efter att varan skickats från oss så förbehåller vi oss rätten att debitera dig 250 kronor inkl moms för att täcka kostnaden för att ändra leveransen hos fraktbolaget. Vi skickar då ut en faktura till dig som ska betalas inom 15 dagar.

Fraktbolaget kan ta upp till 5 arbetsdagar på sig att få paketen till rätt adress efter en ändring. Det är därför viktigt att ni kontrollerar leveransadressen när ni får orderbekräftelsen!

3.3 Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

3.4 Fraktkostnader

Fraktkostnad för privatpersoner (normalt används tjänsten DHL Servicepoint) är 100 kr för beställningar under 1000 kr och gratis vid beställningar över 1000 kr.

För mindre försändelser där varan kan skickas med brev, tar vi oss friheten att göra det. Det påverkar inte fraktpriset för dig som kund, men blir förhoppningsvis smidigare då du slipper hämta beställningen utan istället får den levererad hem.

Fraktkostnad för företag (normalt används tjänsten DHL Paket) är 120 kr (exkl moms).

Fraktkostnad för beställningar utanför Sverige anges alltid i kassan.

Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du ser alltid den fullständiga fraktkostnaden i kassan.

3.5 Ansvar för leveransen

VillaSpa.se ansvarar för transport till dig som kund. Du som kund står för risken vid eventuell retur till oss.

3.5 Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@villaspa.se.

Man BÖR öppna paketet redan på utlämningsstället och försäkra sig om att varorna är hela. Om man gör det vid senare tillfälle så tar inte transportföretaget något ansvar för att varorna kan ha gått sönder i transporten.

3.6 Leveranser till mottagare utanför Sverige

Vi levererar till både privatpersoner och företag utanför Sveriges gränser, bland annat Norge, Danmark, Finland, Portugal och Spanien. Fraktkostnad framgår vid beställningen. Vi använder oss normalt av DHL för leveranser men även andra såsom UPS.

Vid export ut från EU (t.ex. leverans till Norge) så kommer vi att dra av den svenska momsen. Mottagaren kommer att få betala tullavgift och moms vid importen i mottagarlandet. Köparen behöver ange sitt sitt personnummer eller VAT-nummer.

Vid leverans till företag inom EU tillämpar vi EUs B2B VAT-regler, dvs, vi drar av momsen vid beställningen men mottagarens VAT-nummer måste verifieras först.

Om produkten/produkterna ni beställt finns på vårt lager, så är leveranstiden normal 4-8 arbetsdagar från dagen då beställningen genomfördes.

Om produkten/produkterna ni beställt inte finns på vårt lager tar vi hem varan från någon av våra leverantörer inom Europa. Leveranstiden är då normalt 8-14 arbetsdagar från dagen då beställningen genomfördes. Om det tar längre tid än så kontaktar vi er för att bekräfta att ni fortfarande vill ha er beställning.

4. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@villaspa.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

5.2 Ångerrätten gäller inte vid

Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.

Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.

Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

6. Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@villaspa.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

7. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

8. Garanti

Under förutsättning att köparen följer monterings- och skötselanvisningar i enlighet med våra instruktioner, har alla våra produkter ett (1) års garanti på eventuella tillverknings- och materialfel från leveransdagen. Detta gäller ej delar som redan har ersatts på garanti.

Garantin omfattar ej:

  • Normala förslitningsdetaljer såsom glödlampor, packningar, axeltätningar och dylikt
  • Skador som orsakats av fasbortfall, strömstötar eller andra yttre orsaker
  • Korrosions- och deformationsskador orsakade av för hög temperatur, för höga kemikalie halter (t.ex. klor- eller salthalter), felaktigt pH-värde och alkalinitet

Om produkten modifieras gäller inte garantin.

9. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

Vi erbjuder följande betalningsalternativ till privatpersoner i Sverige:

  • Svea Checkout. Man kan bland annat välja Faktura 15 dagars kredit, Direktbetalning Bank, Kontokort eller Delbetalning.
  • Kortbetalning via Stripe
  • Paypal – För mera information besök www.paypal.se.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ till företag i Sverige:

  1. Svea Checkout. Man kan bland annat välja Faktura 15 dagars kredit, Direktbetalning Bank och Kontokort.
  2. Kortbetalning via Stripe
  3. Paypal – För mera information besök www.paypal.se

Vi erbjuder följande betalningsalternativ till privatpersoner och företag utanför Sverige:

  1. Svea Checkout. Bland annat stöds kortbetalning.
  2. Kortbetalning via Stripe
  3. Paypal – För mera information besök www.paypal.se

9.1 Återbetalningar

Återbetalning sker via den betalningskanal som er beställning ursprungligen gjordes via. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

10. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

11. Information om Cookies samt Personuppgifter

För detaljer, läs gärna vår Integritetspolicy.

12. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

13. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

14. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Villkoren uppdaterades senast 2019-10-12

VARUKORG

close